Arvid Göransson Australien

Reseberättelse – Australien

av Arvid Göransson

Den 5 oktober stod jag och Gustaf på Kastrups flygplats och hade blivit avlämnade av mina föräldrar. Det gick bra att hitta till gaten och vi hade bekväma säten på flyget. Vi mellan landade i Dubai vilket man kan se är en påkostad flygplats. Vi fick ta oss med tunnelbana mellan gaterna men kom fram bra så vi kom med nästa plan. När vi landade i Adelaide så tog vi en taxi till hotellet vilket var lite knepigt att hitta. När vi kom fram var vi ju felinställda i tid så vi gick en runda och tittade på närområdet. Det var väldigt rent på gatorna och överallt.

Vi spenderade 5 dagar i Adelaide innan vi åkte ner till Brad. Då såg vi att dom håller på med ett jätte projekt om att fylla på sandstranden. Man blandade sand och vatten för att pumpa från den norra delen till den södra. Man jobbar dessutom mycket med att hålla kvar sanden och har lagt ut säckar som sanden ska fastna i när den är på väg ut och på så sätt kunna hämtas in igen. Vi tog bussen från Adelaide centralstation ut till Meningie. Kändes lite lustigt när alla fina nya bussar skulle ut så kom vår buss av äldre modell och skydds bågar monterade fram på bussen.

När vi kom fram så visade Brad oss runt på gården och vi fick se det nybyggda stallet. Han är väldigt ensam om att ha stall till mjölkkor. Det finns två stycken stall i hela södra Australien. Stallet består av först betong väggar som är ca 1,5 m över kompostbäddens nuvarande nivå som hade som funktion att hålla bädden inne och inte flyta iväg. Sedan var det stängsel för när bädden skulle nå högre upp. Det var även skrapgångar vid foderbordet som de hade att gå och äta på. Dessa sköljdes med vatten som samlades upp i en brunn. Gick vidare till en separator som separerade den fasta skiten från vattnet. Vattnet gick sedan vidare till en bassäng för att låta resterande partiklar sjunka till botten för att sedan pumpa vidare till nästa bassäng där det ansågs vara rent. Därefter pumpades det upp för att användas till att skölja gångarna igen. Under vår tid installerade vi även vatten sprinklers vid foderbordet för att hålla korna svala under den varmare perioden. De största fördelarna var minskad foderspill, minskade sjukdomar(MMA) och ökad mjölkproduktion.

Till att börja med på gården var det mycket att blanda foder och hålla ordning i ladan det behövde fräsas och kultiveras så att kompostbädden höll sig torr. Utöver det fyllde vi dagarna med allmänna gårdssysslor. Vi var även över hos hans bror Rhys som har amkor. Han höll på med att gräva en lång vattenledning för att förse sin kor med dricksvatten. Det var mycket billigare än dagens vattenförsörjning. Snart kom skörden då de slog havre till helsäde och torkade och pressade det. Jag satt väldigt mycket på strängläggaren då och så kom det en maskinstation att pressa. Jag var och besökte den här maskinstationen med Brad några gånger. Det var samma chargong som på en maskinstation hemma i Sverige. Gustaf och jag körde även in balarna efter att de var pressade. Mycket stängsel jobb var det också. Man byggde stängsel för att det skulle hålla i ca 30 år och det gjordes av rejäla 8 fots stolpar oftast. Så grävde man en knapp meter ner i marken för att få ner dem.

Australien var ett spännande land och vi mötte många trevliga människor!